
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:15
فهرست مطالب
تفسیر
واژه شناسی تفسیر
تعریف تفسیر
ظاهر و بطون قرآن
هدف تفسیر
انواع تفاسیر
جامع یا موضوعی
عربی یا فارسی؟
شیعی یا سنّی؟
ترتیبی یا موضوعی؟
نقلی یا اجتهادی
تفسیر روایی یا تفسیر اثری یا تفسیر به مأثور
روش&zwnj های تفسیر
پیشینهٔ تفسیر
روش پیامبر
روش علی بن ابی&zwnj طالب و دوازده امام شیعیان
روش طبقات بعدی مفسّرین
منابع
تفسیر، به معنای توضیح دادن چیزی است تا قابل فهم گردد و اصطلاحاً در مورد شرح&zwnj هایی که در مورد قرآن نوشته می&zwnj شود گفته می&zwnj شود.
واژه شناسی تفسیر
تفسیر در لغت یعنی نقاب از چهرهٔ چیزی برگرفتن [۱].
تعریف تفسیر
در این قسمت، به تعریف تفیسر از دیدگاه افذاد و گروهها می&zwnj پردازیم.
علامه طباطبائی: « تفسیر عبارت است از بیان کردن معنای آیه&zwnj های قرآن، روشن کردن و پرده برداری از اهداف و مفاهیم آیه&zwnj ها.» [۲] از این جملهٔ علّامه طباطبایی در کتاب شناخت قرآن و دانشنامهٔ رشد چنین نتیجه گیری شده: « بنابر این تفسیر به معنای برداشتن پرده ابهام و نشان دادن معنای باطنی و درونی الفاظی است که در نگاه اول به دست نمی&zwnj آید. از این رو تکیه بر معنای ظاهری آیات را تفسیر نمی&zwnj نامند.» و نیز آمده:« تفسیر یعنی روشن ساختن مفهوم آیات قرآن مجید، و واضح کردن منظور پروردگار.» [۳] [۴]
ظاهر و بطون قرآن
قرآن دو دسته منظور دارد: یک ظاهر (یعنی منظوری که واضح است) و بسیاری بطون[۵] (یعنی منظورهایی که واضح نیست)[۶]
به گفتهٔ روایات و عالمان حدیث، بطون قرآن شدیداً گسترده و ناشناخته&zwnj اند.
- در قرآن: « وَ ما یعلَمُ تأویلَهُ الّی الله و الرّاسخون فی العلم»
- در کلام پیامبر اسلام: « لا تُحصی عَجائبُه و لا تُبلی غرائبه» یعنی شگفتی&zwnj های قرآن هرگز تمام نمی&zwnj شود و نوآوری&zwnj های آن به کهنگی نمی&zwnj گراید
- در حدیث: « قرآن هفتاد بطن دارد»
- ابن عبّاس: القرآن یفَسِّرُهُ الزَّمان
- مکارم شیرازی: قرآن تراوشی از کلام و علم و ذات نامتناهی خداست. که نمی&zwnj توان تمام جنبه&zwnj های آن را آشکار کرد.[۷]
گفته شد قرآن منظورهایی دارد که غیر از ظاهر آن اند. بیان این منظورها را تاویل می&zwnj گویند. تاویل در لغت یعنی « بازگرداندن چیزی به مصداق آن» [۸]. مصداق یعنی معادل خارجی یا واقعی مفهومی در ذهن یا لغتی در زبان.[۹]. در اینجا بازگرداندن یعنی آشکار کردن رابطه&zwnj ای که وجود دارد، امّا آشکار نیست.در قرآن آمده که کسی تاویل قرآن را نمی&zwnj داند بجز خدا و رسوخ کنندگان در علم.

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-110611-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%aa%d9%81%d8%b3%d9%8a%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86/
- ۹۵/۰۷/۱۳